علت و رفع نم و رطوبت خانه

از زندگي بايد لذت ببري

جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

علت و رفع نم و رطوبت خانه

۱۲ بازديد
روش هاي برطرف كردن نم و رطوبت خانه, نكاتي براي رفع رطوبت در خانه

ايجاد نم و رطوبت در ساختمان بر اثر دو عامل فني و عامل انساني مي باشد

 

ايجاد نم و رطوبت در ساختمان ممكن است بر اثر دو عامل باشد. يكي عامل فني و ديگري عامل انساني. عامل فني به اين معنا كه مشكلي در بخش هاي فني ساختمان وجود داشته باشد و اين مشكل باعث ايجاد نم در ساختمان شود.

چه عواملي باعث رطوبت و نم كشيدن ساختمان مي شوند؟

ايجاد نم و رطوبت در ساختمان ممكن است بر اثر دو عامل باشد. يكي عامل فني و ديگري عامل انساني. عامل فني به اين معنا كه مشكلي در بخش هاي فني ساختمان وجود داشته باشد و اين مشكل باعث ايجاد نم در ساختمان شود.

 

نم كشيدن ساختمان بر اثر عامل فني مي تواند دلايل متعددي داشته باشد كه عمده ترين آنها نشتي آب به علت تركيدگي لوله يا خرابي سيستم لوله كشي ساختمان، نفوذ آب از سقف به خاطر عايق كاري نامناسب، ماندن طولاني مدت آب در يك محل، وجود درز در بين كاشي و سراميك ها و نفوذ آب به داخل مي باشد. براي حل اين مشكل بايد مشكل فني در ساختمان را پيدا كرد و در صدد حل آن برآمد.

 

اما عامل ديگر در مورد ايجاد نم در ساختمان عامل انساني است. به اين معني كه افراد و انسان هاي ساكن در ساختمان اموري را انجام مي دهند كه باعث ايجاد رطوبت در ساختمان مي شود. در ادامه به بررسي عوامل ايجاد رطوبت در ساختمان اشاره خواهيم كرد.

 

پيدا كردن محل نم و رطوبت در ساختمان

پس از بررسي نكات پيشگيري از ايجاد نم در ساختمان به بررسي نكات يافتن نم در ساختمان خواهيم پرداخت اولين كار براي رفع نم و رطوبت ساختمان ها شناسايي محل دقيق نم و دليل آن با استفاده از استادكاران توانا و دستگاه هاي رفع نم پيشرفته است. اين كار بايد توسط دستگاه هاي پيشرفته انجام شود تا ميزان خطا كاهش پيدا كند.

 

لازم است با بررسي وضعيت ساختمان محل هاي نم را در آن پيدا كرد و به حل مشكل پرداخت. وجود نم در ديوارها خود را نشان مي دهد و به راحتي مي توان آن را پيدا كرد. به اين صورت كه محلي كه دچار نم شده است تغيير رنگ مي دهد و لكه هايي روي آن مشاهده خواهد شد. پس با مشاهده چنين لكه هايي روي ديوارها يا تغيير رنگ بخش هايي از سقف ساختمان احتمال وجود نم در آن قسمت وجود دارد و لازم است وضعيت آن بررسي شود.

 

رفع نم و رطوبت خانه,علت رفع نم و رطوبت خانه

علت هاي ايجاد نم و رطوبت در خانه

 

شست و شوي ديوارها باعث ايجاد نم و رطوبت

اولين و مهمترين نكته در مورد پيشگيري از نم كشيدن ديوار و سقف ساختمان عدم شستشوي ديوارها مي باشد. برخي افراد وسواي يا حساس نسبت به كثيفي به طور مداوم يا مقطعي اقدام به شستن ديوارهاي ساختمان مي كنند و بعضا از مواد شوينده نيز استفاده مي كنند كه باعث از بين رفتن رنگ ديوار ها مي شود كه اين كار اشتباه است و باعث ايجاد نم در ساختمان مي شود.

 

اگر ديوارها داراي رنگ روغني مي باشند مي توان آنها را در فواصل طولاني شست اما اگر ديوارهاي ساختمان رنگ نشده بنابراين نبايد اقدام به شستن آنها كرد. جنس ديوارها از گج و آجر است و با شستشوي قطعا آب به داخل آنها نفوذ مي كند و باعث نم گرفتن ديوار مي شود.

 

مشكل فوق تنها مربوط به ديوارها نمي باشد و شامل ديگر بخش هاي ساختمان نيز مي شود. حياط، آشپزخانه، گلخانه، كف ساختمان و ... نيز نبايد به طور مداوم شستشو شوند تا از ايجاد نم جلوگيري به عمل آيد.

 

بنابراين به هيچ وجه اقدام به شستن ديوارهاي ساختمان نكنيد. اگر ديوارها كثيف شده اند و لازم است آنها را تميز كنيد مي توانيد از يك دستمال نم دار براي اين كار استفاده كنيد كه هم كثيفي برطرف شود و هم از ايجاد رطوبت در ديوارها جلوگيري شود. اين كار تا حد زيادي از ايجاد نم بر روي ديوارها جلوگيري مي كند.

 

مرطوب بودن محيط خانه عامل نم كشيدن ديوارها

عامل ديگري كه باعث ايجاد رطوبت در ديوارها يا به اصطلاح نم كشيدن ديوار مي شود وجود مداوم رطوبت در ساختمان مي باشد. برخي از خانه ها به علت وجود رطوبت زياد در محيط ساختمان بعد از مدتي دچار نم مي شوند و تمام ديوارها و سقف ساختمان نم مي كشد. اين نكته بسيار مهم است كه محيط داخلي ساختمان عاري از رطوبت باشد.

 

البته به اين معنا نيست كه به هيچ وجه رطوبت وجود نداشته باشد بلكه نبايد زياد باشد. به عنوان مثال در برخي از ساختمان ها براي تهويه هوا از دستگاه هاي بخارساز استفاده مي شود كه استفاده مداوم از اين دستگاه ها در صورتي كه تهويه مناسب در ساختمان نباشد باعث ايجاد نم در ديوارها خواهد شد. در صورتي كه از اين نوع دستگاه ها استفاده مي كنيد حتما ساختمان را مجهز به تهويه هوا كنيد يا پنجره ها را باز بگذاريد تا رطوبت و بخار از ساختمان تخليه شود.

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/sundries/sprinkle3-moisture2.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.