نكته هايي براي خريد جهيزيه

از زندگي بايد لذت ببري

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

نكته هايي براي خريد جهيزيه

۴۱ بازديد

 

تكنيك هاي خريد جهيزيه, خريد جهيزيه

نكته هايي براي خريد جهيزيه

 

پرسش هاي متداول در مورد خريد جهيزيه

آيا حتما بايد جهيزيه را به صورت يك جا و كامل خريداري كرد؟

تهيه جهيزيه براي عروس يكي از قديمي ترين سنت هاي ازدواج است كه در ايران و برخي از كشورهاي ديگر از گذشته تا به امروز رواج دارد حتي برخي از مورخان تاريخ بر اين باورند كه فرهنگ جهيزيه در اروپا نيز وجود داشته است.

 

در گذشته هدف از دادن جهاز كمك به داماد در تامين مخارج خانواده بوده و جهيزيه هاي قديم شباهت چنداني به جهيزيه هاي امروزي ندارد، به عبارت روشن تر جهيزيه هاي آن دوران خيلي ساده تر بود و اينقدر پر زرق و برق و تجملي نبود. سنت قديمي جهيزيه در اقوام مختلف، متفاوت است براي مثال در برخي از استان هاي كشور تهيه جهيزيه بر عهده پسر است و برخي ها معتقدند داماد بايد تمام مايحتاج زندگي را براي عروس تامين كند.

 

امروزه اينكه چه كسي لوازم خانه را تهيه كند يك مسئله توافقي است و مواردي هم وجود دارد كه داماد خودش تمام لوازم مورد نياز را تهيه مي كند ولي با اين حال خانواده ها روي مسئله جهيزيه حساسيت خاصي دارند.

 

پاسخ كاملا روشن است. خير. شما از زماني كه نامزد مي كنيد تا روز عروسي به طور ميانگين يك سال فرصت داريد. در اين برهه ي زماني، مي توانيد با حوصله و دقت وسايل مورد نياز خودتان را خريداري كنيد. بسياري از بانوان ايراني، از زماني كه دختران شان به سن ازدواج مي رسند؛ كم كم شروع به خريد خرده ريزهاي جهزيه اش مي كنند. چنين خريدهايي اگر عقلاني انجام شود، مي تواند در هنگام ازدواج و خريد جهيزيه بسيار كار راه انداز باشد. چرا كه سرعت عمل شما را افزايش داده و هزينه هايتان را كاهش مي دهد.

 

آيا حتما بايد لوازم آشپزخانه را از مارك هاي خارجي تهيه كرد؟

هيچ محدوديتي براي خريد شما وجود ندارد. در اينكه مارك هاي خارجي، با كيفيت و با دوام هستند ترديدي وجود ندارد. اما دليل نمي شود كالاهاي ايراني را به صورت كلي محكوم به بي كيفيتي كنيم. در بين برند هاي ايراني هم كالاهاي خوبي وجود دارد كه با كمي تحقيق مي توان با خيالي راحت از آن كالاها خريداري كرد  و نگران خرابي و خدمات پس از فروش آن نباشيد.

 

سرويس هاي چيني بايد چند نفره تهيه شوند؟

در حالت كلي براي هيچ كدام از لوازم جهيزيه بايد و اجباري وجود ندارد. نكته ي بارز در خريد جهيزيه سليقه و باور خود شماست. اما در حالت كلي سرويس هاي چيني معمولا 12 نفره خريداري مي شوند. بعضي افراد دوست دارد ظروف دم دستي از ظروف مهمان جدا باشد؛ كه براي اين مورد دو راه پيش رو دارند، يا يك سرويس جداگانه ي چيني يا آركوپال براي دم دست خريداري كنند، يا ظروف چيني را 18 نفره خريد كنند تا خيال شان تا چند سال از بابت مهماني ها راحت باشد. البته باز هم اين بستگي به خانواده تان دارد كه پرجمعيت هستند يا خير اگر پرجمعيت بودند و رفت و آمد زيادي داشتند مي توانيد براي كمتر شدن هزينه هايتان تعداد ظرف هاي مورد نياز مثلا بشقاب ها يا كاسه هاي ماست خوري و ديس ها را اضافه بخريد.

 

فرش جهيزيه حتما بايد دست بافت باشد؟ فرش جهيزيه معمولا چه ابعادي دارد؟

معمولا براي جهيزيه يك فرش نه متري يا دو فرش شش متري خريداري مي شود.

فرش هاي دست بافت ايراني بسيار باكيفيت هستند. اما در كنار كيفيت بالايشان، قيمت بالايي هم دارند. اگر مشكل بودجه نداشته باشيد به راحتي مي توانيد از فرش هاي دست بافت خريداري كنيد. اما خريد فرش ماشيني هم بسيار رايج و متداول است. تنوع بالايي هم در بين فرش هاي ماشيني وجود دارد. مي توانيد فرش هاي ماشيني را با ساير وسايل منزل ست كنيد و هارموني زيبايي را در خانه ي خود ايجاد كنيد.

 

راهنماي خريد جهيزيه,نكاتي براي خريد جهيزيه

مي توانيد فرش هاي ماشيني را با ساير وسايل منزل ست كنيد

 

كدام يك از لوازم جهيزيه بر عهده ي داماد است؟

اين رسم در بسياري از شهرهاي كشور وجود دارد، كه داماد موظف مي شود، چند تكه از وسايل جهيزيه را تقبل كند. محدوديتي در اين مورد وجود ندارد. اين امر صرفا به سليقه و نظر خانواده ها بستگي دارد و همه ي جزئيات آن در صحبت هاي اوليه درخلال مراسم هاي خواستگاري تعيين مي گردد.

 

اما عموما خريد فرش براي اتاق خواب و آشپزخانه، خريد كمد لباس يا بوفه، تلويزيون و بخاري و وسايلي كه به تناسب خانه ي عروس و داماد، به وجودشان نياز پيدا مي شود، برعهده ي داماد است. در برخي از شهرهاي ايران لوازم آشپزخانه يا سرويس چوب بر عهده ي داماد است. همان طور كه قبلا هم اشاره شد اين يك امر نسبي و سليقه اي است.

 

چطور مي شود براي وام كالا يا وام جهيزيه اقدام كرد؟

علاوه بر وام ازدواج كه زوجين مي گيرند، براي خريد جهيزيه مي توان از وام كالا هم استفاده كرد. مبلغ وام كالا متغير است. اما اخذ وام كالا داراي شرايط و ضوابط خاصي است. از جمله اينكه، شما مكلف هستيد از فروشندگان مشخص شده توسط وزارت صنعت و معدن خريد كنيد. دوم اينكه كالاي خريداري شده حتما بايد ايراني و توليد داخل باشد. چرا كه ارائه ي پيش فاكتور براي گرفتن وام الزامي است. در صورت تاييد آن مبلغ وجه به حساب فروشنده واريز مي شود يا در صورت احراز شرايط و جلب اعتماد بانك مورد نظر، چك به حساب شخصي شما واريز مي گردد.

 

كدام وسايل براي جهيزيه ضرورت كمتري دارند؟

عموما توصيه مي شود كه وسايل كم كاربرد، تزئيني و لوكس براي جهيزيه خريداري نشود. چرا كه به عنوان شهروندان يك جامعه ي اسلامي و متمدن بايد داعيه ي ساده زيستي و دوري از چشم و هم چشمي ها را داشته باشيم. براي ترويج فرهنگ حسنه ي ازدواج آسان بايد پيش گام باشيم. پس براي نيل به اين هدف، بهتر است تا حد ممكن از ريخت و پاش هاي اضافه خودداري كنيم.

 

وسايل برقي كم كاربرد كه سال ها در كابينت هاي آشپزخانه خاك خواهند خورد، وسايل تزئيني كه شما تنها دردسر گردگيري شان را بر عهده خواهيد داشت، وسايل لوكس و گران بها، از جمله وسايل غير ضروري در خريد جهيزيه به شمار مي روند. به طور كلي سعي كنيد وسايلي را كه مادرهايتان در زندگي هاي چندين ساله، نيازشان را حس نكرده اند، خريداري نكنيد

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/tips2-buying-dowry2.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.