هر آنچه درباره جوراب بايد بدانيد

از زندگي بايد لذت ببري

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

هر آنچه درباره جوراب بايد بدانيد

۱۵ بازديد


دانستني هايي درباره جوراب , جوراب مناسب كودكان
افراد بايد جوراب متناسب با سايز پاي خود را انتخاب كنند. جوراب‌هاي تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرين هستند،

گاهي افراد از بوي بد پا شاكي هستند، عده ديگري هم به ويژه آنها كه سابقه خانوادگي تعريق بيش از حد كف دست و پا دارند، از خيس شدن كف پاها و جوراب‌هايشان در برخي شرايط مانند استرس يا ورزش شاكي هستند. در اين مواقع، جوراب پوشيدن موجب جذب و تبخير بيشتر عرق در تماس با هوا مي‌شود.

در شرايط آب و هوايي سرد، جوراب به حفظ رطوبت پاها كمك كرده و خطر يخ زدگي را كاهش مي‌دهد، هم‌چنين موجب حركت آسان پاها در كفش، گرم نگه داشتن پا، تميز نگه داشتن و راحتي پا و پيشگيري از ابتلا به برخي بيماري‌هاي پوستي است.

از منظر سلامت، بهتر است چه جورابي بپوشيم؟
افراد بايد جوراب متناسب با سايز پاي خود را انتخاب كنند. جوراب‌هاي تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرين هستند، به طور كلي بهترين جنس براي جوراب، نخ است چرا كه قابليت جذب رطوبت و عرق پا و تبادل هوا را از طريق جوراب نخي، داخل كفش بهتر صورت مي‌گيرد. البته بسته به شرايط، براي مثال در فصل زمستان و در نقاط سردسير پوشيدن جوراب‌هايي با جنس گرم‌تر مانند جوراب‌هاي پشمي ‌بهتر است.

آيا جوراب مي‌تواند در برخي افراد واكنش‌هاي حساسيتي ايجاد كند؟
بله. برخي افراد به جنس خاصي از جوراب حساسيت دارند و به قرمزي و خارش پوست پا دچار مي‌شوند. يعني علايم اگزماي تماسي آلرژيك پيدا مي‌كنند. در اين موارد، پزشك متخصص پوست با ديدن علايم اگزمايي در پوست پا و شك به آلرژي تماسي، مي‌تواند به كمك برخي آزمايش‌ها اين شك را به يقين تبديل كند. البته گاهي، آلرژي پوستي فرد ناشي از رنگ پارچه است و ربطي به جنس آن ندارد. شايع‌ترين حالت آلرژي در اين موارد، حساسيت به جنس كفش است. براي مثال، در فردي كه به چرم حساسيت دارد، با پوشيدن كفش چرمي‌ و به مجرد خيس شدن جوراب در اثر عرق كردن و تماس پوست با آلرژن مورد نظر (چرم) از طريق رطوبت كفش و جوراب علايم حساسيت مانند خارش، قرمزي و گاه تاول و ترشح مايعات از پوست پا رخ مي‌دهد.

درباره جوراب مناسب كودكان چه پيشنهادي داريد؟
پوست بچه‌ها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. بنابراين توصيه مي‌كنيم كه در اطفال از جوراب‌هاي نخي استفاده شود تا امكان مشكلات حساسيتي به حداقل برسد. گرم نگه داشتن پاي كودكان به ويژه هنگامي‌كه شروع به راه رفتن مي‌كنند، اهميت خاصي دارد. جوراب در آنها مي‌تواند از خراشيدگي، ساييدگي و بريدگي تاحدي جلوگيري و محافظت به عمل آورد.

به نظر شما، در چه شرايطي بايد از جوراب استفاده شود؟
توصيه مي‌شود كه در محيط‌هايي كه افراد متعددي تردد مي‌كنند (مانندسالن‌هاي ورزشي) از جوراب استفاده شود، تا امكان اكتساب بيماري‌هاي پوستي كف پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتي بهتر است هنگام پوشيدن كفش‌ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا كنيم اما در منزل در صورت استفاده از دمپايي‌هاي روفرشي شخصي، نيازي به استفاده از جوراب نيست. قابل ذكر است هنگامي‌كه در پايان كارهاي روزانه به خانه برمي‌گرديم، جوراب‌هاي خود را شسته و خشك كنيم و براي استفاده روز بعد آماده كنيم. اين كار به رفع خستگي پاها و به بهداشت آنها كمك مي‌كند.

بعضي‌ها عادت دارند بدون جوراب به استراحت پرداخته و بخوابند. نظرتان در اين مورد چيست؟
به طور كلي بدون پوشش بودن پاها، امكان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بيشتر مي‌كند و احساس آرامش مي‌دهد، اين در حالي است كه برخي از افراد از سرد بودن پاها رنج مي‌برند و به ويژه در فصل سرما نياز دارند كه با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با اين افراد و كساني كه مبتلا به بيماري‌هايي مانند اسكلرودرمي ‌هستند، پوشيدن جوراب در فصل سرما در خواب و بيداري لازم است ضمن اينكه در افراد ديابتي پوشيدن جوراب مناسب تاكيد مي‌شود، چرا كه جوراب در افراد ديابتي كه اختلال حس پا دارند تا حدود زيادي از بريدگي‌هاي ناخواسته و زخم شدن پا جلوگيري به عمل مي‌آورد.

منبع : zibasho.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.